5.1 Recensie door Sebastiaan Kort

Jaar van uitgave:                               2014
Bron:                                                  NRC Handelsblad
Publicatiedatum:                                03-10-2014
Recensent:                                        Sebastiaan Kort
Recensietitel:                                     Personages om in je hart te sluiten
Taal:                                                   Nederlands

De verhalentombola in deze 'Japanse roman' speelt zich af in naoorlogs Tokio waar een Nederlandse jurist meehelpt de orde te herstellen. De schrijver krijgt de lezer precies daar waar hij hem hebben wil.

Ze bestaan, boeken die al vanaf de eerste pagina een soort zelfbewustzijn uitstralen. Ze ademen concentratie, controle en iets van volwassenheid. Iemand als Oek de Jong schrijft zulke boeken. Neem die proloog van Hokwerda's kind, geschreven op een toon van iemand die zeker weet dat hij er iets essentieels in aanboort dat niet anders verwoord had kunnen worden dan zo. Pier en oceaan had dat ook. Het zijn ook boeken die onmiddellijk ontzag inboezemen. Hier wordt niet aarzelend wat papier bij de lezer onder de deur geschoven, nee, het boek is af en jij mag het lezen.

Kees van Beijnum is een heel ander soort schrijver dan De Jong, maar ook De offers, zijn tiende roman, roept meteen dit gevoel op. Getuige zijn nawoord heeft hij hard en lang aan zijn 'Japanse roman' geschaafd, maar af is die zeker. Het boek is toonvast, er worden geen grote uitglijers in gemaakt, het is bovenal vakwerk van iemand die een flinke lap tijd van je vraagt maar dat ook verdient. Het is óók de roman die Van Beijnum een conflict opleverde met de zoon van rechter Bert Röling (1906-1985), wiens dagboeken de schrijver gebruikte voor de roman. De hoofdpersoon heeft trekken van Röling, zei Van Beijnum in deze krant, maar het verhaal is verzonnen.

Criminelen

Van Beijnum neemt ons mee naar het Tokio van net na de Tweede Wereldoorlog. De geallieerde bombardementen hebben delen van de stad tot puin gereduceerd, en de hiërarchische structuur tussen de bewoners is zoek omdat de door God gezonden Keizer toch niet zo onschendbaar bleek te zijn als verkondigd. Criminelen slaan hun slag, wrokkige Japanse soldaten zien de rondtuffende Amerikanen als bezetters. In deze heksenketel introduceert Van Beijnum de Nederlandse jurist Brink, die zitting heeft in het tribunaal dat hooggeplaatste Japanse bewindvoerders voor oorlogsmisdaden berecht. De orde moet terugkeren in Japan, en Brink is één van de mensen die dat in de vorm van rechtspraak moet brengen. Het verleden moet afgewikkeld, een democratischer - lees: verwesterd - Japan staat in de steigers. Brink is weliswaar jong, maar hij is rustig en betrouwbaar. Aanvankelijk voegt hij zich gedwee naar het geallieerde plan om de Japanners met flinke straffen op te zadelen: het is het scenario dat de westerse politiek het beste uitkomt. Zijn bereidheid om mee te werken wordt echter aan het wankelen gebracht door twee voorvallen. Een Indiase collega-rechter, Pal, wijst hem op de vermeende 'kolonialistische' agenda van de op hand zijnde kleinering van Japan én hij legt het aan met een ambitieuze Japanse zangeres, Michiko.

De vaart van De offers wordt grotendeels veroorzaakt door razende narratieve schakelingen. Er zit zo veel handeling in de roman, er wordt alleen al zo veel nieuwe basale informatie op je afgestuurd (een minder capabele auteur had nog wel 200, 300 pagina's extra nodig gehad om hetzelfde te vertellen) dat je alleen daardoor al gefocust blijft. Want naast Brink en Michiko spint Van Beijnum nog een derde streng door de vertelling heen, die van de hartverwarmende en tegelijkertijd hartverscheurende Hideki, een eenvoudige jongen uit de Japanse bergen die gehandicapt is teruggekeerd uit de Japans-Chinese oorlog.

Een touw

Lange tijd houd je je hart vast of Van Beijnum er wel in zal slagen om van drie draden een touw te maken. En: je begint je ook voorzichtig af te vragen waar Van Beijnums verhalentombola nu toe dient. Wat moet die ons tonen?

Om met het laatste te beginnen: dat is het iets minder geslaagde deel van de roman. De intellectuele component, die voornamelijk uit overdenkingen van rechtsfilosofische aard bestaat, ráákt aan diepzinnigheid, maar ook weer niet op zo'n manier dat je er van uit je stoel klapt. Wat betreft het vraagstuk van het kolonialisme is het ook opvallend dat er met geen woord gerept wordt over de superioriteitsgevoelens die de Japanners er tegenover andere Aziatische volken op nahielden. Zouden de rechters van die tijd daar helemaal niet van op de hoogte zijn geweest?

Gelukkig maakt Van Beijnum het op andere gebieden meer dan goed. Hij wil zelfs meer dan de lijnen bij elkaar brengen en laat ze via een paar tot nagelbijten stemmende tussenclimaxen stelselmatig botsen - met het tergende gevolg dat mensen die elkaar het beste gunnen elkaar steeds dieper in de problemen brengen. Om dat te zien, om dat als te lezer te ervaren moet je als schrijver personages neerzetten die de lezer in zijn hart sluit. Het bijzondere is dat Van Beijnum hier wonderwel in is geslaagd, zonder dat zijn proza gebukt gaat onder sentimentalisme of andere fijngevoeligheden. Van overdadig symbolisme - iets dat de schrijver in eerder werk nog wel eens werd verweten - is ook vrijwel geen sprake, al dwarrelt er hier en daar nog wel een vogel uit het zwerk die méér komt doen dan even uitrusten. Wanneer we goed schrijven voor de gelegenheid definiëren als de lezer krijgen waar je hem hebben wil, dan mag De offers als lichtend voorbeeld dienen.

Kees van Beijnum: De offers. De Bezige Bij, 512 blz. EUR19,90.

Deze roman van Kees van Beijnum (1954) vol vaart en vakwerk sleurt je mee naar de puinhopen die WO II in Japan achterliet. Via tot nagelbijten stemmende climaxen komen diverse lijnen samen.

Korte samenvatting van de recensie:
De recensent is positief over het boek, want hij vindt dat de schrijver de lezer precies krijgt daar waar hij hem wil hebben. Hij vindt dat het boek onmiddellijk gezag inboezemt. Hij vindt dat de schrijver er goed in slaagt om de drie verhaallijnen bij elkaar te brengen. Er zit voldoende vaart in het boek waardoor de lezer gefocust blijft. Het belangrijkste punt van de kritiek van de recensent was het moeilijk leesbare deel van de overdenkingen van de rechters. De recensent vindt dat de positieve punten het lezen meer dan goed maakt.

Geen opmerkingen: