zondag 8 december 2013

Recensie van Villa des Roses van Willem Elsschot

Recensie: Villa des Roses, Willem Elsschot.
Doelgroep: Studenten op universiteit die Nederlands studeren.

Villa des Roses vind ik een interessant en realistisch boek om te lezen. Alhoewel het geschreven is in 1913 is het  goed leesbaar boek dat over leugens en bedrog gaat.

Villa des Roses is de eerste roman van de Vlaamse schrijver Willem Elsschot. Het verhaal speelt zich af in Parijs. Het pension bevindt zich in de Rue d’Amaillé. Ik vind dat het niet echt aan de sfeer te merken is dat het verhaal zich in Parijs afspeelt, omdat het verhaal niet veel te doen heeft met Parijs. Het speelt zich namelijk vooral in het pension af. Het pension had net zo goed in een ander deel van Frankrijk had kunnen staan. Het is wel duidelijk dat het in Frankrijk afspeelt, omdat er soms in het boek nog wel Franse zinnen gebruiken, zoals: “Il n’y a pas de danger”(pagina 48).

Ik vind dat Willem Elschot een schrijver is die in een heldere, realistisch en zakelijke stijl schrijft. Hij schrijft in gewone woorden over het dagelijks leven van gewone mensen. Hij schrijft met veel humor en ironie. Soms lijkt het meer cynisch te worden. Een voorbeeld van de het realisme dat hij gebruikt: “En zoals de straat, zo was ook het huis, dat slechts één enkele verdieping had, terwijl de buurt heinde en verre volgebouwd was met huizen van vijf en zes verdiepingen, welke aan weerszijden torenhoog boven de ‘Villa’ uitstaken.” (pagina 7)

Het boek komt  uit 1913, maar gelukkig was het boek was goed te lezen. Willem Elsschot houdt ervan houdt om lange zinnen te gebruiken. Willem Elsschot is gewend om veel komma’s in een zin te gebruiken.  Het liefst lees ik boeken die kortere zinnen hebben, omdat ik dat overzichtelijker vindt. Moderne boeken zijn vaak beter te begrijpen, omdat het de zinnen vaak korter zijn en het taalgebruik beters aansluit op mijn belevingswereld.

Het belangrijkste thema van het verhaal is bedrog. Personages in en rond het pension worden bedrogen of bedriegen anderen. Willem Elsschot bedriegt ook zijn lezers. Hij zet de lezers op verschillende momenten op het verkeerde been. De lezers denkt net zoals de gasten dat Villa des Roses een pension is, dat een prachtige rozentuin zal bezitten en sjiek zal zijn. Door de mooie naam en de aanduiding villa, wordt de lezer voor de gek gehouden. Hij komt echter bedrogen uit, want de rozen zijn allang verdord. Madame Brulot, de beheerder van het pension, bedriegt haar gasten  op alle mogelijke manieren. Madame Brulot rekent voor elke gast een andere prijs. Bij het jaarlijkse feest van madame Dumoulin heeft ze stiekem een afspraak met Colbert om zoveel mogelijk flessen champagne te kunnen verkopen.

Villa des Roses is een boek dat door alle studenten Nederlands gelezen moet worden om een goed beeld te krijgen van de schrijver Willem Elsschot.

Geen opmerkingen: