zondag 8 december 2013

Nederlands literatuurgeschiedenis: Gouden Eeuw.

Nederlands literatuurgeschiedenis

Joost van den Vondel, de prins der dichters

1
Noem ten minste twee redenen waarom Vondel al in zijn eigen tijd te boek stond als ‘de grootste schrijver’.
De twee redenen waarom  Joost van den Vondel  de grootste schrijver genoemd werd, was ten eerste schreef hij veel over politieke en godsdienstige onderwerpen voor. Dit was in zijn tijd nieuw en dus populair. Ook beoefende hij bijna alle literaire genres die Nederland tijdens de renaissance beoefende.

2
Leg uit hoe het kon dat een beroemd auteur als Vondel geldproblemen had, terwijl hedendaagse beroemde auteurs gemakkelijk van hun pen kunnen leven.
Vroeger werd alles mondeling verspreid, omdat er toen nog geen uitgeverijen waren. Veel mensen konden ook niet lezen en schrijven, vooral de rijkere. Daardoor werden vooral boeken door rijkere mensen gekocht. Dus teksten werden niet zo vaak verkocht en dus zou de schrijver niet zoveel ermee verdienen. Als je nu een tekst zou schrijven heb je veel meer voordelen. Je zou de teksten kunnen promoten doormiddel van media. . Nu is de vraag ook groter naar boeken, omdat er nu veel meer mensen in Nederlands wonen die kunnen lezen.  

3
Zoek zelf achtergrondinformatie bij het gedicht Het stockske.
a. Welke gebeurtenis wordt hier door Vondel beschreven?
De onthoofding van Johan van Oldenbarnevelt, die volgens Joost van den Vondel onschuldig was.
b. In het gedicht wordt het stokje aangesproken alsof het een persoon is: waarom gebruikt Vondel deze techniek?
Vondel gebruikte personages en metaforen om op die manier personen en gebeurtenissen uit de werkelijkheid uit te kunnen drukken.
c. Welke boodschap wilde hij met het gedicht geven?
Hij liet duidelijk zien dat hij niet eens was met de beslissing die was genomen tot executie van  Johan van Oldenbarnevelt. Hij wilde ook laten zien dat Maurits degene was die fout zat.
d. Kun je het stokje tegenwoordig nog ergens bekijken?
Je kan tegenwoordig het stokje in het Rijksmuseum van Amsterdam bekijken.

Lachen is gezond

1.
In de zeventiende eeuw meende men dat de lach een heilzame werking had. Waarom dacht men dit?
Vroeger dacht men dat lachen je lichaam in evenwicht bracht. Lachen verdreef de depressies en het hielp je de tegenslagen van het leven mee te laten vallen.

2.        
a. Wat was het gevolg van de strengere censuur voor de literaire humor in de Zuidelijke Nederlanden?
De grappen werden levenslessen in de vorm van grappen over verkeerd gedrag. Ze maakten dan grappen over vrouwen die voor het huwelijk ontmaagd werden. Hiermee wilden ze laten zien dat ze pas seks mogen hebben na het huwelijk.
b. Hoe werkte de grotere vrijheid in de Noordelijke Nederlanden in de literaire humor door?
Er was veel meer humor waarin werd gesproken over seks, maar niet in een afkeurende manier maar juist op een prijzende manier.

3.        
Lees de tekstpagina over Bredero’s Moortje en Huygens’ Trijntje Cornelisdr.
a. Welke humoristische technieken gebruiken deze auteurs?
Bredero schreef komedies met liefdesverhalen waarin een ingewikkeld plot zat. Huygens schreef met veel humor. Ook kwamen er veel ernstige zaken aan bod. Soms zitten er levenslessen in en het taalgebruik was scherpzinnig.
b. Welke overeenkomsten zie je? En welke verschillen?
Bredero’s stijl lijkt meer op die van de Noordelijke Nederlanden, omdat hij veel vrijer schreef. De stijl       van Huygens lijkt meer op die van de Zuidelijke Nederlanden, omdat daar een levensles erin. Een overeenkomst is dat beide verhalen over seks gaan.

Liefde in woord en beeld

1
Waarom staan emblemen bekend als een activerende vorm van literatuur?
Omdat de lezer van een embleem de drie elementen moet combineren en zelf moet nadenken om de bedoeling van dit embleem te doorgronden. Dat zet je aan om actief met de literatuur om te gaan.

2
 Lees de themapagina ‘Met veer en kwast – over dubbeltalenten’. Klik op de ‘Duytsche lier’ van Jan Luyken, ga vervolgens naar de ‘Derde verdeeling’ en bekijk de eerste pagina tot en met het eerste gedicht.
a. Welke les denk je dat Luyken zijn lezer(es) wilde meegeven?
Dat liefde moeilijk is voor iedereen, zowel vrouwen als mannen.
b. Leg je antwoord uit aan de hand van het getoonde embleem.
Cupido is daar afgebeeld op de getoonde embleem. Zoals in het gedicht verteld wordt is Cupido listig. Op het embleem is hij afgebeeld bij een groot vuur. Misschien heeft hij toch iets kwaads in hem.

3
Lees de schrijverspagina ‘Jacob Cats en Adriaen Poirters – twee geloven, één doel’. Hier zie je een van de emblemen uit Poirters’ bundel Het masker van de wereld afgetrokken.
a. Beschrijf wat er op de pictura gebeurt en wat de teksten betekenen.
Een grote aap kijkt naar een kleine aap. De kleine aap is waarschijnlijk zijn kindje. Het gaat over hoe ouders hun eigenschappen overdragen op hun kinderen.
b. Welke boodschap wil Poirters met dit embleem geven?
Poirters wil de boodschap geven dat liefde blind maakt. Als je echt wilt weten hoe je geliefde eruitziet, dan moet je naar zijn ouders kijken.


Rederijkersliteratuur

1.
Voor de rederijkers in Noord en Zuid was de Nederlandse taal een uitdaging. Noem twee voorbeelden die op deze pagina genoemd worden waaruit dat blijkt.
Rederijkers besteedden veel aandacht aan de vormgeving van hun teksten. Ze hadden er tal van uitdagende regels voor. Het ging erom wie binnen de gestelde grenzen de mogelijkheden van de taal het ‘kunstigst’ wist te gebruiken om zijn boodschap over te dragen.

2.
Waarom besteedden de rederijkers in hun werk zoveel aandacht aan het samenspel van inhoud en vorm?
Omdat de rederijkers een uitdaging zochten, zij wilde zoveel mogelijk verschillende vormen van dichten verzinnen en uitvoeren.

3 Lees de themapagina’s ‘Leven en sterven voor het geloof’ en ‘De geschiedenis in een notendop’.
a. Bedenk twee thema’s voor een zeventiende-eeuws landjuweel.
1.       Een oorlogsoverwinning
2.       Lof aan de koning
b. Aan welke eisen voor de vormgeving moeten de inzendingen voldoen?
De schrijver moet zijn boodschap zo mooi mogelijk over weten te brengen.
c. Welke thema’s kunnen tegenwoordig centraal staan bij een dergelijke wedstrijd, bijvoorbeeld een poetry slam? Motiveer je antwoord.
Het thema milieu, omdat het op dit moment actueel is in de maatschappij.

Aardse paradijzen

1.
De zeventiende-eeuwse hofdichten zijn een teken van de rijkdom en welvaart in de Noord-Nederlandse Republiek. Waarom is dit zo?
De zeventiende-eeuwse hofdichten gaan over grote gebouwen. Hierover wil de eigenaar graag  opscheppen. Daarom kwamen verscheidene dichters naar deze gebieden. Om te laten zien dat ze rijk waren lieten ze dichters gedichten en liederen over te schrijven.
  
2.
Welke rol speelt de natuur in deze gedichten?
De natuur had een grote rol in de gedichten. Groei en bloei van planten en het gedrag van dieren sporen aan tot nadenken. De dichters gebruiken de omgeving als beschrijving van het huis.

3.
Ga naar de website van Huygensmuseum Hofwijck (www.hofwijck.nl).
a. Zoek meer informatie over de huidige situatie van Huygens’ buitenhuis en de tuin (maximaal 150 woorden).
Tegenwoordig wordt het buitenhuis gebruikt als museum. Hierbij zijn verschillende rondleidingen. Studenten kunnen hier terecht voor de geschiedenis van dit huis. Ook worden er dichtwedstrijden gehouden. Dit jaar wordt ook weer de dichtwedstrijd Dichter op Hofwijck gehouden. Dichter op Hofwijck is een dichtwedstrijd voor iedereen die van dichten houdt. Jong, oud, professional of enthousiast amateur, laat u inspireren door het thema ‘verwondering’ of door vader en zoon Huygens. Er zijn nog veel meer activiteiten te doen. Het huis wordt op dit moment nuttig gebruikt.
b. Zoek via internet op wat er geworden is van de buitens Ockenburg en Sorghvliet.
De Sorghvliet bestaat nog steeds. De Sorghvliet is nu de woning van de Premier. Ockenburg bestaat ook nog steeds. Het is nu een landgoed.

c. Wat is je conclusie als je de gegevens vergelijkt?
Mijn conclusie is dat woningen en tuinen van vroeger waar belangrijke mensen in hebben gewoond vaak nog steeds bestaan, maar dan in de vorm van musea of monumenten.

Gouden tijden

1.
a. Waar hadden de zeventiende-eeuwers het begrip ‘Gouden Eeuw’ vandaan?
Van een tekst uit de Latijnse literatuur.
b. Welke twee betekenissen kent het begrip ‘Gouden Eeuw’?
De Gouden Eeuw heeft twee betekenissen. De eerste betekenis is een eeuw van welvaart. De tweede betekenis is dat in de Gouden Eeuw de cultuur van Nederland glansde en schitterde. Het is een eeuw van bloei in de kunst.
c.            Noem twee redenen waarom deze eeuw als de ‘Gouden’ eeuw wordt aangeduid.
Een reden waarom deze eeuw is de Gouden Eeuw wordt genoemd is dat de republiek der verenigde Nederlanden in de 17e eeuw beschikte over enorme materiële rijkdommen. Een andere reden is dat deze eeuw glansde door alle kunstenaars, zoals Rembrandt.

2.
Noem minimaal vijf redenen waardoor de zeventiende-eeuwse Noord-Nederlandse Republiek zo welvarend kon worden.
De zeventiende-eeuwse Noord-Nederlandse Republiek kon zo welvarend worden door:
-          De ligging aan waterroutes.
-          Wereldwijde handelscontacten.
-          Een goede scheepsbouw.
-          De combinatie van veel vruchtbaar platteland en geïndustrialiseerde steden.
-          Andere Europese staten waren zeer zwak.

3.
Lees het gedicht van Jacob Cats op deze pagina (‘Zo wie maar eens betreedt de ring van onze kusten’) nog eens goed. Welke rol spelen de vier elementen voor de Noord-Nederlandse Republiek in dit gedicht? Geef in je antwoord voorbeelden uit Cats’ tekst.
- Water: zorgt voor alles wat groeit.
- Aarde: hierin groeien alle gewassen.
- Lucht: als de adem en zuurstof.

- Vuur: Als de zon, die zorgt dat de gewassen groeien.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten