zondag 4 januari 2015

Een schitterend gebrek, Arthur Japin

Liefde van mijn leven

Het boek een schitterend gebrek is geschreven door Arthur Japin. Dit boek heeft de Libris literatuurprijs gekregen. Japin vertelt het verhaal van de bekende vrouwenversierder Casanova die in zijn jeugd Lucia, de liefde van zijn leven, verliest . Het verhaal speelt zich  af in de achttiende eeuw, de tijd van de verlichting en heeft als historisch thema de strijd tussen gevoel en rede.

Japin heeft ervoor gekozen om het verhaal te schrijven vanuit het ik- perspectief. Lucia is de hoofdrolspeelster en haar levensverhaal van Lucia wordt consequent vanuit haar perspectief verteld. Het verhaal is niet helemaal chronologisch en het bevat sprongen in de tijd.  Het verhaal van Japin is erg verhalend en zo nu en dan langdradig. Japin beschrijft de sfeer zeer uitgebreid en dat haalt soms het tempo uit het verhaal. Door de sprongen in de tijd en het soms trage tempo van de beschrijvingen moet je je aandacht er goed bijhouden tijdens het lezen van het boek.

Het boek begint met een typisch kenmerk van de achttiende eeuw hoe jonger de vriendin, hoe beter. Een voorbeeld daarvan uit het boek is:
Die Lucia is volmaakt!”
“Dat zou je denken,” Giacomo klonk plotseling bedrukt. “Ze heeft alleen één ernstige tekortkoming.”
“Welke dan?”
“Zij is te jong.”
Hij meende het, maar zijn broer moest lachen: “Wat een schitterend gebrek!”
Dit citaat  is een directe verwijzing naar de titel van het boek. Het citaat verwijst naar de strijd tussen gevoel, hoe jonger een meisje is  hoe liever de mannen het hebben en de rede, met een heel jong iemand kan en mag je geen relatie hebben, want een jong persoon kan niet bepalen wat een relatie voor consequenties kan hebben.

Lucia ontwikkelt zich door het boek heen. De jonge Lucia is een spontaan natuurkind. In  Amsterdam is Lucia veranderd in  Galathée een berekenende hoer. Ze verandert in het verhaal door haar verminkingen,  die ze had opgelopen door de pokken. De verminkingen worden door Lucia gezien als een gebrek, en daarmee zijn de verminkingen weer een verwijzing naar de titel. De verminkingen verbergt Lucia in het boek door maskers te gebruiken. Het is heel begrijpelijk  dat Lucia dat doet, want het is heel confronterend om de reacties van mensen te zien. In de achttiende eeuw was er nog geen er nog geen plastische chirurgie en was het gebruik van maskers een goede methode om je gezicht te kunnen verbergen.

Casanova heeft de liefde van Lucia verloren door haar verminkingen. In het volgende citaat staat waarom Lucia er niet voor heeft gekozen om met hem te trouwen. “Mijn dilemma was kort gezegd als volgt: Giacomo was de belichaming van mijn geluk. Als hij om mijn misvorming niet af zou wijzen, dan konden we trouwen. Ik zou mijn geliefde voor de rest van mijn leven bij mij hebben. Hijzelf diende echter zijn ambities ervoor op te geven. Dit huwelijk zou elke kans op een loopbaan uitsluiten. Dit zou hem ongelukkig maken, mij zou het kwellen hem te zien lijden. Zijn ongeluk zou daarmee het mijne betekenen. Door nu mijn hart te volgen zou ik ons allebei voor altijd in het verderf storten.” Lucia heeft gekozen op basis van haar hoofd en niet met haar hart.

De hoofdpersonen in het boek moeten steeds een afweging maken tussen gevoel en rede. Lucia, die de liefde van Casanova heeft verloren door voor rede te kiezen, krijgt aan het einde van het boek van Japin de kans om toch voor haar gevoel te kiezen. Ze emigreert naar Amerika, het nieuwe land van de  Verlichting.







Andere recensies van “Een schitterend gebrek” van Arthur Japin:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten