zaterdag 9 maart 2013

Weblogopdracht periode 3

Zoeken naar Eileen, Leon de Winter 

  
1.      Waarom heb ik dit boek gekozen?

Ik heb het boek Zoeken naar Eileen van Leon de Winter gekozen, omdat het thuis in de boekenkast stond en op de lijst van te lezen boeken stond. Het gaat over het verleden van Noord-Ierland en het leek me leuk om daar meer van over te weten. Het verhaal is als een detective geschreven en dat vind ik leuke boeken om te lezen.

2.      Waar gaat het boek over?  

Het boek gaat over Eileen (Noord-Ierse katholieke) die zwanger raakt van haar protestantse vriend Kevin. In die tijd was dat streng verboden. Kevin verdwijnt nadat hij het nieuws heeft gehoord. Haar werkgever Marc Nolan probeert Eileen voor zich te winnen. Ze gaat met hem naar bed. Eileen laat Marc weten dat ze zwanger is van hem en ze trouwen. Eileen bevalt van een dochter (van Kevin). Eileen wil graag haar dochtertje aan Kevin laten zien. Ze vertrekt met baby naar Londen en ontdekt dat Kevin dood is. Ze gaat in een boekenwinkel naar binnen. Eileen vraagt om het boek van Tristan en Isolde, waar Kevin het een aantal keer over heeft gehad. Uiteindelijk verdwijnt Eileen spoorloos.


3.      Wat is het thema van het boek?

Het thema van het boek is onmogelijke liefde. Citaten:

Bladzijde 76. “Eileen, die opschoof zodat haar moeder naast haar op het bed kon zitten, begreep dadelijk wat haar moeder wilde bespreken en zij nam zich voor alles te ontkennen en glashard te beweren dat het niet waar was, dat hij een vriend was zoals Ann en vriendin.  Van wie had haar moeder het gehoord? Iemand moest hem in S. samen hebben gezien.”  Eileen moet tegen haar moeder liegen, want het mag niet bekend worden dat ze verliefd is op een protestantse jongen. Het is naar voor Eileen om te moeten liegen over haar grote liefde, alleen omdat hij niet hetzelfde geloof heeft als Eileen en haar moeder. De liefde voor een protestantse jongen is onmogelijk, dat geldt eigenlijk ook voor het liegen tegen de moeder.

Bladzijde 168. “ Marc vroeg haar of ze vrijdagavond  met hem ging eten. Ze vertelde het  Kevin, die niet begreep waarom ze zo aandrong en er zo veel belang aan hechtte, dat Marc in zijn illusie bleef geloven. Maar ze hield vast, overreedde Kevin en ging  ’s avonds met Marc uit.” Eileen moet met iemand trouwen  en daarom probeert ze met twee jongens gelijktijdig te houden. Dat is een onmogelijke situatie om in te verkeren. Maar ze moet, want ze moet met iemand trouwen omdat ze in verwachting is.

 

4.      Karakterbeschrijving belangrijkste personage

Eileen is het belangrijkste personage uit het boek. Haar karakter kan als volgt worden beschreven. Eileen is een meisje van 17 jaar. Ze is katholiek, vriendelijk en vaak bescheiden. In het begin laat ze over haar heen lopen. Haar probleem is dat ze zwanger raakt is van een protestantse jongen, terwijl ze zelf katholiek is. Dit was in de tijd in Ierland een schande en verboden. In de loop van het boek wordt ze voorzichtiger en volwassener.

Ik sta niet hetzelfde in het leven als Eileen, want ik kom wel voor mezelf op en zal ervoor zorgen dat ik niet in zulke problemen komen als Eileen.  Eileen wilde ontmaagd worden in Dublin, zonder de consequenties goed te overzien en voorzorgsmaatregelen te treffen.

Als ik in dezelfde situatie zou terecht komen, zou ik wel hetzelfde als Eileen kunnen reageren. Want Eileen probeert zichzelf te redden uit een onmogelijke situatie. Ook ik zou alles aangrijpen, om goed verder te kunnen leven. In het boek staat beschreven dat ze precies bedenkt wanneer ze met Marc naar bed gaat en wanneer ze hem gaat vertellen dat hij de vader van de baby is. Ze denkt goed na over hoe ze zich uit deze moeilijke situatie gaat redden.

Ik zou wel vrienden met haar willen worden, omdat ze altijd aardig probeert te zijn en probeert voor iedereen te zorgen. Ze zorgt ervoor dat iedereen zich goed voelt, maar kan jammer genoeg niet voor Kevin zorgen

5.      Taalgebruik

Het boek is gemakkelijk te lezen. Het zijn vaak korte en duidelijke zinnen. De beschrijvingen zijn precies en gedetailleerd. Er worden niet heel veel moeilijke woorden gebruikt. Het boek is spannend geschreven door bijvoorbeeld de eerste letter van de plaatsen te noemen.

Een citaat op bladzijde 127 is: naar B., dan maar naar het plaatsje waar Eileen was opgegroeid, bedacht ik, ofschoon ik niets meer met haar te maken had; en ik ging op weg.

Een ander citaat voor het taalgebruik is bladzijde 158. Op het einde van de middag wachtte ze vermoeid op de komst van Marc. Ze had weinig gedaan, haar inspanningen waren volkomen vergeefs geweest. Toen Marc terug was, vroeg ze of hij haar naar huis wilde brengen: ze had hoofdpijn en was misselijk.


6.      Stemming tijdens het lezen

Het begin was moeilijk om erin te komen, maar toen ik eenmaal aan het lezen was in het boek, wilde ik het boek heel graag uitlezen. Het was goed en spannend geschreven, maar soms waren er dingen niet duidelijk. Daarom las ik verder, maar in het boek werden lang niet alle antwoorden gegeven. Soms moest ik tijdens het lezen denken die ik tijdens de engelse les heb gezien. Die film ging ook over de problemen in Noord-Ierland..

7.      Boodschap van het boek

Het lezen van het boek heeft me laten zien dat het in die tijd heel moeilijk was om een relatie te krijgen tussen een katholiek en een protestant. Ik denk dat dit de boodschap van de schrijver is. Ik heb kennis van de geschiedenis van Noord-Ierland opgedaan. In Noord-Ierland was het verschil tussen katholieken en protestanten nog steeds een probleem.  Ik heb er ook van geleerd dat je van tevoren goed moet nadenken over wat je van plan bent en wat de mogelijke consequenties zijn. Ik wil nooit in zo’n situatie terechtkomen, waarin Eileen is terechtgekomen

8.      Vergelijk de boeken

In de eerste periode heb ik een boek Arthur Japin gelezen, een schitterend gebrek. Ook in dit boek ging het over de liefde en het feit dat twee geliefden elkaar niet konden vinden.  In het boek van Arthur Japin bepaalt Lucia ook dat ze met een andere dan haar geliefde gaat trouwen, om de carrière van haar geliefde niet in gevaar te brengen. In dit boek trouwt Eileen ook met een ander om haar eigen leven niet in gevaar te brengen.

De overeenkomst met dit boek en de donkere kamer van Damokles is dat je bij beide boeken heel goed moet nadenken over wat er gebeurt, omdat veel vragen niet worden beantwoord. Beide boeken zorgen ervoor dat je zelf gaat bedenken wat er nog meer kan gebeuren.

9.      Twee vragen:

Hoe zou jij gereageerd hebben in de situatie dat je samen met Kevin bent, zou je vluchten of zou je thuis blijven en voor de baby gaan zorgen?

Vind je dat katholieken en protestanten met elkaar mogen trouwen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten